Magazine Logo

Mad Studies-leesgroepen. Laboratorium voor nieuwe identiteiten

Grietje Keller

Participatie

In 2014 begonnen Rob de Vries en ik met een leesgroep Mad Studies voor stichting Perceval. Samen met mensen die gelabeled zijn als psychiatrisch patiënt en andere geïnteresseerden, zijn we Mad Studies-teksten gaan lezen. Dat zijn teksten geschreven door high-knowledge crazies en mad identified scholars. High-knowledge crazies zijn mensen die ervaring hebben als patiënt in de GGZ, hoogopgeleid zijn en graag discussiëren over bijvoorbeeld de Franse filosoof Michel Foucault. Mad identified scholars zijn wetenschappers die zich aan de kant van de Mad Movement hebben geplaatst (Reville, 2013). Mad Studies bekijkt gekte en psychisch anders-zijn vanuit sociologisch, filosofisch en politicologisch perspectief. Mad Studies is een klein vakgebied. De publicatie van het boek Mad matters, a critical reader in Canadian mad studies samengesteld door Brenda A. LeFrangois, Robert Menzies en Geoffrey Reaume in 2013 heeft Mad Studies op de kaart gezet. Mad Studies zijn - net als onder andere vrouwenstudies, homostudies, Postcolonial Studies, Disability Studies, Deaf Studies, Fat Studies en Black Studies - academische studies die voortkomen uit emancipatiebewegingen. Mad Studies heeft zijn wortels in de consumer/survivor/ex-patient-beweging - zo noemt de cliëntenbeweging in de Verenigde Staten en Canada zich4. In emancipatiebewegingen en de academische studies die hen ondersteunen, gaat het erom een analyse te maken vanuit het perspectief van de desbetreffende minderheid. Mad Studies gaat uit van de ervaring van mensen met een psychiatrisch label en staat er op dat de analyse van die ervaringen in de handen blijft van de mensen waar het over gaat, vandaar het motto ‘niks over ons, zonder ons5’. Onderzoek op basis van en met respect voor de ervaringen van mensen met psychiatrische labels is met een kaarsje te zoeken. ‘We often find ourselves giving not just our story but also the knowledge that has emerged from our experiences only to have it re-framed, serving various purposes and different agendas, and ultimately alienated from us’ (Russo en Beresford, 2015). Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website